Platíte niekomu za správu sociálnych sietí? Na toto si dajte pozor

Autor:

Pre všetky firmy je (nielen) dnes dôležité míňať peniaze efektívne. Preto som sa rozhodol spísať niekoľko faktorov, podľa ktorých spoznáte, že práca vášho správcu sociálnych sietí môže byť ešte o niečo lepšia.

Disclaimer: Cieľom článku rozhodne nie je znevažovať prácu kolegov. Naopak, mnoho z nich robí maximum a k dokonalosti chýba už len posledný krôčik – tento článok vám ho možno pomôže nájsť a dotiahnuť.

Neorientuje sa v reklamných formátoch

Reklama na sociálnych sieťach je citlivou témou pre mnohé firmy. Častokrát som sa stretol s odporom voči nej, ktorý bol však v jadre len výsledkom jednej zlej skúsenosti. Na začiatku tejto skúsenosti je vždy nepochopenie toho, ako má dobre nastavená reklama fungovať.

Najčastejšou chybou správcov sociálnych sietí je využívanie promovania príspevkov na všetko. Menej skúsení správcovia sociálnych sietí sa tak pokúšajú zvýšiť návštevnosť webu, posilniť predaj produktov či získať viac pozretí videa.

Základné ciele reklám na Facebooku

Základné ciele reklám na Facebooku

Primárnym cieľom promovania príspevku je však získanie interakcií. Lajkov, komentárov a zdieľaní. Sociálna sieť potom s cieľom získať pre vás túto interakciu čo najlacnejšie ukáže príspevok len používateľom, ktorí najčastejšie interagujú s príspevkami. A verte mi, to sú častokrát diametrálne odlišní ľudia ako tí, ktorí by mohli byť vašimi zákazníkmi.

Taký Facebook ponúka desiatky kombinácií formátov, cieľov a nastavení reklamy, ktorými umožňuje dosahovať ciele od zvyšovania povedomia o značke až po sofistikovaný dynamický remarketing, ktorý čarovne dvíha predaje.

Cez sociálne siete sa dá predávať. Len na to nemôžete ísť cez promované príspevky.

Neurčili ste si ciele

Prečo ste na sociálnych sieťach? Čo tým chcete dosiahnuť? Viete to? Vie to váš správca sociálnych sietí? Ak je odpoveď len „lebo je tam aj konkurencia“ alebo ich nemáte vôbec, zamyslite sa znova.

V živote necítime skutočnú spokojnosť, ak neprekonávame prekážky a nedosahujeme ciele.

Maxwell Maltz

Bez cieľov neviete, na čo sa sústrediť. Čo porovnávať, kam smerovať, kedy byť pokojný a kedy naopak pritvrdiť a chcieť viac. To vedie k frustrácii a k pocitu, že sociálne siete sú len čiernou dierou na peniaze.

Ciele, veľké aj malé, by mali byť SMART – špecifické, merateľné, dosiahnuteľné, realistické a časovo ohraničené.

Fungujete bez plánu

„Peknú slnečnú nedeľu, priatelia. Aké dnes máte plány?“ Prekvapivo, aj takto v roku 2020 vyzerajú príspevky napríklad reštaurácie.

Plán prispievania na sociálne siete je štítom. Štítom, ktorý vás ochráni pred prázdnymi príspevkami v čase, keď správcu sociálnych sietí aktuálne nekopne múza. To sa bez plánu môže veľmi ľahko stať a správca sociálnych sietí pod tlakom toho, že „tam niečo musí dať,“ vypustí hodnotovo prázdny príspevok.

Pre plánovanie môžete využívať pokročilé nástroje, ako napríklad Kontentino. Ale aj Excel je lepší ako nič

Samozrejme, pokojne si v pláne nechajte priestor na aktuálne témy či prebiehajúce akcie. Alebo ich vyžadujte na týždennej báze. Nikdy ale svojmu človeku nedovoľte úplný freestyle.

Dostávate reporty bez kontextu

„V apríli sme dosiahli 1523 lajkov, 86 komentárov a 32 zdieľaní.“ Toto nie je report, je to len výpis čísel. Chýba mu kontext a relevancia pre vašu firmu a ciele, ktoré chcete dosiahnuť.

Ak chcete získavať viac interakcií ako konkurencia, potrebujete dostať porovnanie s ňou. Ak cez sociálne siete predávate, chcete vidieť návratnosť investície do reklamy. Dobrý report by mal byť komentovaný a šitý na mieru.

Ideálna forma a dĺžka reportu je vždy individuálna a závisí od okolností. Napríklad pre jedného z mojich klientov, e-shop, má ideálny report 1 vetu – porovnanie investovaných a „zarobených“ prostriedkov. A to nás vracia k dôležitosti časti tohto článku o cieľoch…

Hlavne komunikujte

Možno by ste našli aj ďalšie miesta, v ktorých cítite nedostatky či chceli by ste ich posunúť o level vyššie. Preto skúste svojho správcu sociálnych sietí vychallengovať – ak je šikovný, určite nakoniec príde s riešením, ktoré bude prospešné pre všetkých.

Páčil sa vám tento článok? Budem rád, keď ho budete zdieľať:

Komentáre

Potrebujete pomôcť so správou firemných sociálnych sietí alebo máte záujem o konzultáciu?

KONTAKTUJTE MA