Kto vychová umelú inteligenciu? + ďalšie dojmy z WEBEXPO 2018

Autor:

11. ročník, 60 speakerov, 2000 účastníkov. To je WEBEXPO 2018 v číslach. Aký odkaz ale niesol?

Ako marketér som sa na WEBEXPe zúčastňoval najmä prednášok, ktoré sa týkali dizajnu, umelej inteligencie a (samozrejme) marketingu. Aj tieto dojmy teda budú založené na týchto prednáškach. Ak vás zaujíma skôr developerská časť, skúste pohľadať článok jedného z kolegov developerov, poprípade si sami pozrite záznamy prednášok.

Kto vychová umelú inteligenciu?

Zdá sa, že veľkí hráči už umelú inteligenciu “vychytali” po technickej stránke a teraz prišli na rad viac “soft” otázky – jej morálka, správanie či zvyky.

Hneď niekoľko rečníkov, najmä Val Head z Adobe či Pamela Pavliscak z Change Sciences vybralo viacero prípadov, kedy to umelá inteligencia takpovediac prepískla. Teda, nie ona samotná. Nuly a jednotky sa predsa neriadia emóciami ani stereotypmi. Avšak keď ich necháte učiť sa od ľudí, veľmi rýchlo odrazia to najhoršie v nich.

Táto téma priniesla mnoho vášní aj do publika. To sa pýtalo, kto by mal byť tou autoritou, ktorá umelej inteligencii povie, čo je “dobré” a čo “zlé” a kto o tom vôbec rozhoduje. K odpovedi sme sa zatiaľ nedostali, ale ak chceme, aby bola umelá inteligencia na nerozoznanie od človeka, budeme sa tejto otázke musieť venovať.

A to dokázal aj Mike Amundsen z API Academy, ktorý priniesol zaujímavú štatistiku o medzere, ktorá vzniká medzi firmami túžiacimi po chatbotoch a na druhej strane ľuďmi, ktorí nemajú záujem rozprávať sa so strojom. Kým viac ako 3/4 firiem vidí budúcnosť komunikácie v chatbotoch, medzi ľuďmi po tom túži priemerne menej ako 10 % populácie.

Behshad Behzadi z Google nám potom ukázal, ako ďaleko je technologický gigant po technickej aj obsahovej stránke so svojim Assistantom.

Ako odmerať hodnotu dizajnu?

Dougles Powell z IBM poodhalil zákulisie práce dizajnérov a design thinking-u v tejto spoločnosti. Aj keď podčiarkol, že hodnotu dizajnu pre firmu je veľmi ťažké exaktne zmerať, v IBM si na to vyvinuli štatistiky, ktoré pravidelne reportujú. Súčasťou celého systému je aj pokročilý e-learning pre zamestnancov a verejnosť či systém cieľov, ktoré v IBM volajú hills a ktoré definujú systémom WWW – Who, What, Wow. Viac na https://www.ibm.com/design/thinking.

Dizajnu sa venovala aj Diamond Ho z Facebooku. Okrem pohľadu do facebookovej kuchyne a práce projektových tímov vnútri sociálnej siete ponúkla veľmi zábavné dizajnové cvičenie. Použila pritom svojich dvoch psov, Waffla a Truffla.

Rich Fulcher z Google vysvetlil, ako vybudovať dizajnový systém, ktorý odolá nielen dobe, ale aj obrovskému množstvu vstupov, s ktorými musí taký systém pracovať. Rich nepochybne vie o čom hovorí, pod taktovkou jeho tímu vzniká celý googlovský Material Design.

Marketing? Robte ho príbehmi

Piatková ranná keynote patrila Susan Lindner z Emerging Media. Susan toho má za sebou veľa a aj keď dnes rozpráva príbehy veľkých značiek, v minulosti riešila napríklad problém častých pohlavných chorôb v Thajsku. Ako to súvisí s marketingom? Keď chcete zmeniť myslenie cieľovej skupiny, použite príbeh. Tie sú až 22× lepšie zapamätateľné ako holé fakty.


Christian Barnett zo Sword & Stone sa tiež venoval príbehom, tentoraz ale skôr tým, ktoré sú podávané ústne. Publiku ponúkol svoje skúsenosti z pitchov (predajných prezentácií), v ktorých šlo o milióny dolárov. Podčiarkol najmä fakt, že dobrý nápad a jeho správna prezentácia sú spojené nádoby, ktoré nemožno oddeliť. Jeden bez druhého stratia cenu.

A v neposlednom rade nás Kinneret Yifrah z Nemala previedla veľmi inšpiratívnou prezentáciou o microcopy. Pod tento pojem schovala všetok text, ktorý síce nie je v prvých líniách (headliny, claimy, popisy produktov…), ale pre používateľskú skúsenosť je nemenej dôležitý. Ide o všetky texty v tlačidlách, chybové hlášky, popisky funkcií či vysvetlivky, ktoré nájdete naprieč webom. To, ako sú napísané, môže na konci dňa definovať pocit používateľa z vášho webu.

Stálo to za to?

Určite! Účasť na WEBEXPO môžem jedine odporučiť. Lístok na toto podujatie ponúka v rámci konkurenčných podujatí s podobným zameraním veľmi dobré value for money. Celé by som to uzavrel jedným citátom od Irene Au zo steny Veľkej sály Lucerny, kde sa odohrávala časť prednášok:

Good design is like a refrigerator—when it works, no one notices, but when it doesn’t, it sure stinks.

Páčil sa vám tento článok? Budem rád, keď ho budete zdieľať:

Komentáre

Potrebujete pomôcť so správou firemných sociálnych sietí alebo máte záujem o konzultáciu?

KONTAKTUJTE MA